Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De wereld verandert snel en om goede, toegankelijke zorg en (financieel) gezonde zorgorganisaties te houden, moet de vernieuwing van de zorg versnellen. ARCHEM is ervan overtuigd dat versterking van het lerend vermogen noodzakelijk én mogelijk is voor toekomstbestendige zorg.

Waarom zetten we in op het versterken van het lerend vermogen?

  • Er is ruimte nodig voor proces- en managementinnovatie
    De huidige infrastructuur is gericht op medische innovatie. Om de productiviteit te verhogen moet de focus verschuiven naar proces- en managementinnovatie: nieuwe manieren om zorg te leveren, nieuwe ondersteunende technologie en digitalisering, en nieuwe manieren van leiderschap, samenwerking en HR.
  • Er is meer regie nodig om de transformatie van zorg te versnellen 
    De transformatie van de zorg is gefragmenteerd door een groot aantal betrokken partijen. Versnelling van de transformatie vraagt om betere regie, waarin geleerde lessen worden toegepast en breder ingezet om het zorgstelsel te optimaliseren. 
  • Het moet eenvoudiger worden om nieuwe technologieën in te voeren en breed toe te passen
    Adoptie en opschaling van nieuwe technologieën zijn ingewikkeld. Implementaties en structuurveranderingen moeten sneller en effectiever verlopen. Zorgprofessionals die zeggenschap ervaren en in hun kracht staan, kunnen dit proces bevorderen.

Versterken van lerend vermogen in de zorg: 3 onmisbare elementen

Om het lerend vermogen in de zorg structureel te versterken, zetten we in op een samenhangend programma met 3 centrale pijlers:

  • de innovatiemonitor
  • een jaarbijeenkomst
  • leernetwerken

Elk onderdeel heeft zijn eigen meerwaarde en samen geven ze een krachtige impuls aan innovatie en versnelling in de zorg. 

Met alleen meten krijg je de versterking onvoldoende van de grond. De innovatiemonitor geeft inzicht, maar het zijn de jaarbijeenkomst en vooral de leernetwerken die ervoor zorgen dat die inzichten worden omgezet in actie, leren en versnelling. Zo ontstaat een cyclus van meten, delen, leren en verbeteren, die het lerend vermogen structureel versterkt en daarmee bijdraagt aan toekomstbestendige zorg.

Innovatiemonitor 

De Innovatiemonitor is het startpunt. Deze korte, online vragenlijst brengt het lerend vermogen binnen zorgorganisaties in kaart. Knelpunten en hefbomen (kansen die een groot effect veroorzaken) voor proces- en managementinnovatie worden zichtbaar. De monitor geeft niet alleen inzicht, maar versnelt ook verandering. Lees meer over de Innovatiemonitor en deelname.

Jaarbijeenkomst ‘Samen de vernieuwing versnellen’ 

De resultaten van de innovatiemonitor presenteren we jaarlijks tijdens het evenement ‘Samen de vernieuwing versnellen’. Hier komen deelnemers uit de sector samen om de belangrijkste uitkomsten te bespreken, ervaringen te delen en verbindingen te leggen. Dit is de gelegenheid om samen vooruit te kijken: we vertalen inzichten naar een gezamenlijke ambitie en maken concrete afspraken voor het vervolg.

Leernetwerken: samen leren, samen versnellen 

Echte verandering ontstaat wanneer organisaties structureel samenwerken en van elkaar leren. Daarom faciliteren we leernetwerken: groepen van zorgorganisaties die samen aan de slag gaan met verbeteracties, onder begeleiding van ARCHEM en wetenschappelijke experts. In deze netwerken verbinden we wetenschappelijke kennis met praktijkervaring, experimenteren we met nieuwe werkwijzen en versterken we het lerend vermogen in de dagelijkse zorgpraktijk.

Wil je meer weten over hoe jouw organisatie kan meedoen met ons innovatieprogramma? Neem contact met ons op via Jeroen de Mast (j.demast@uva.nl) of bekijk de informatie voor zorgorganisaties.